Wednesday, November 16, 2011

Jalan penyelesaian

Bebanan masalah kewangan dan peribadi membuatkan guwa sering menjerit di dalam hati sendiri. Ah,mana mungkin guwa mampu bertahan sampai bila-bila. Guwa cuma manusia biasa yang punya hati dan perasaan. Dua perkara dalam satu masa membuatkan guwa hilang arah tuju kadangkala. Semuanya harus ada jalan untuk diselesaikan. Nekad.

Guwa mula berjalan mendekati dinding bilik di hostel yang guwa duduki sekarang. Kelihatan masih utuh binaanya walaupun sudah berusia lebih dari setengah abad. Guwa mulakan tujuan sebenar tanpa berlengah.


Hentak,hentak dan terus menghentak buat beberapa kali. Hentakan itu guwa padukan lagi untuk beberapa ketika. Hentakan pertama yang guwa benamkan di bahagian kepala membuatkan guwa berasa sedikit pening-pening. Diikuti hentakan kedua yang mampu menjadikn guwa biol dan berasa sedikit concussion. Hentakan ketiga dan hentakan seterusnya yang guwa kuatkan lagi telah mula menunjukkan respon kepada kesakitan.

Guwa diam cuma. Tidak menjerit mahupun mengeluarkan sepatah perkataan. Guwa cuma terus menghentak lagi dan lagi. Guwa rasa selesa begitu. Guwa lihat cairan pekat bewarna kemerahan mula memnuhi ruang frontal dan kepala guwa. Cairan pekat itu juga mula mewarnai dinding hostel yang dicat dengan warna light yellow. Cantik benar hasil seni yang guwa palitkan itu. Tersenyum.

Hampir beberapa ketika setelah guwa lakukan aktiviti pertama, guwa berhenti seketika. Memberikan peluang untuk aktiviti kedua untuk mula mengambil alih.

Pisau yang baru dibeli roomate guwa bebrapa hari lalu terus guwa capai di almari bersebelahan. Masih tajam karana belum digunakan untuk memotong apa-apa lagi. Ya, sini guwa rasmikan kau. Hahaha

Pisau yang guwa genggam erat-erat itu mula guwa tujukan tepat di bahagian anterior dada. Tujahan demi tujahan guwa hadiahkan. Misi guwa; Mencuci segala kekotoran dan masalah yang ada.

Setelah beberapa tujahan, misi utama dapat guwa jayakan. Guwa mula nampak bahagian jantung dan hati guwa. Guwa dengar orang selalu cakap; Kalau sakit pergi ke hati. Kalau sayang juga jatuh ke hati. Lantas,guwa rentap hati guwa dari tempat asal. Namun,sang jantung lebih menggahirahkan. Lalu,guwa ambil keputusan untuk rentap kedua-dua nya. Kosong.

Kedua-dua organ tadi guwa masukkan di dalam baldi yang selalu guwa gunakan untuk mencuci pakaian kotor guwa. Tapi,hari ini baldi itu bakal guwa gunakan untuk mencuci organ-organ guwa yang kotor itu.


Guwa masukkan setengah baldi air, dicampur dengan dua sudu besar sabun pelbagai jenis dan guwa mula cuci. Cuci perlahan-lahan sehingga bersih. Seketika, guwa terpandang botol hydrogen peroxide serta methylated spirit 70% yang tak sengaja guwa bawa pulang. Ah, dua benda yang boleh guwa gunakan untuk mencuci organ-organ yang sudah kotor itu! Guwa ambil, tuang dalam mangkuk dan rendam kedua-dua organ tersebut. Kelihatan buih-buih putih berkumpul di dalam mangkuk tersebut. Menunjukkan reaksi scientific Hydrogen peroxide dengan organ yang direndam tadi. 100% yakin dapat hapuskan semua !

Guwa tersenyum sambil bersandar di dinding yang guwa penuhi hasil seni itu tadi. Lantai juga tak guwa bazirkan keluasannya. Habis guwa ukir semua seni yang ada menggunakan percikan cairan pekat tersebut. Puas.

************************************************************

Seketika, bagaikan direntap, guwa terus membuka mata. Ah,mimpi rupanya. Kelihatan peluh membasahi pakaian yang guwa pakai sedari semalam. Guwa lihat jam di dinding sudah menunjukkan angka 7pagi. Roomate guwa sudah tentu ke tempat kerja kerana bilik guwa sunyi. Yang kedengaran cuma hiruk pikuk kanak-kanak yang sekolahnya bersebelahan dengan hostel guwa.

Lantas, guwa terus bangun cuci muka di singki. Guwa ngomel dalam hati sambil berkata;
"Peh,nasib baik mimpi. Boleh guwa rasa nikmat macam tadi buat kali kedua. Hakhakhak"

Usai cuci muka, guwa mula mendekati dinding bersebelahan yang masih bersih dengan cat light yellownya. Namun, beberapa ketika lagi, guwa yakin yang seni lukisan guwa akan guwa lakarkan di sana. Tunggu.

Imaginasi pertama di dalam mimpi mula guwa jalankan satu persatu. Ya,sebentar lagi guwa yakin masalah akan pergi dan lenyap dari kamus hidup guwa. Senyum.

2 comments: