Sunday, July 24, 2011

Dek,nk oder apa?




Dalam kedinginan hujan yg menyucuk2 sanubari,guwa ambil keputusan untuk beredar dari bilik.membawa diri jauh ke hujung koridor.

Hayunan langkah guwa semakin laju melawan arus kesejukan.dalam kelebatan hujan yg semakin menggila,guwa bawa diri meninggalkan budak bilik guwa sendirian di dalam bilik.entahlah,diri guwa melonjak2 untuk beredar dari bilik.ah,tiada apa yg dapat menenteramkan diri ini seandainya guwa masih berada di dalam bilik itu lagi.

Laju,semakin laju hayunan langkah guwa.walaupun tempias hujan itu membasahi diri,tetapi,masih guwa gagahi perjalanan guwa.derap langkah diatur dengan berhati2.laju,namun masih cermat.

Seketika,guwa tiba di hujung koridor.ya,hanya tempat itu yg mampu menenteramkan guwa.lambaian dan sapaan individu2 yg guwa kenali juga tidak dapat menarik perhataian guwa.cuma di sana;ya di sana yg mampu buat guwa kembali normal,kembali gembira.sedikit lagi cuma;guwa akan mengecap kebahagiaan yg guwa cari2 selama ini.

Tiba;guwa langkahkan kaki menuju masuk ke tempat itu.tersenyum bangga.akhirnya guwa berjaya sampai.sebelum melangkahkan kaki masuk,sempat guwa baca doa.agar lebih tenang di sana nanti.guwa pandang kanan,guwa nampak signboard itu.
'TANDAS'
Ya,guwa senyum puas tanda berjaya.namun,guwa terasa sedikit menyesal kerana terpaksa membuang makanan yg baru guwa makan sebentar tadi.ah,3ringgit itu sangat berharga bagi guwa!.kesal kerana terpaksa membuangnya.
"sabarlah ema.."
Ngomel guwa dalam hati sambil terus menumpukan perhatian terhadap aktiviti guwa itu.

Teringat kembali akan makanan yg guwa pesan buat makan tengahari sebentar tadi..
"abg kedai;nk makan pa dek?.charkoteow ada,bihun ada,nasik ada.nak apa?
guwa;bg charkoteow 3bang."
Melonjak2 gembira guwa apabila dapat mengoder makanan tersebut.baidewei,guwa pesan 3pinggan utk member2 guwa sama okek.ingat guwaa gilo apo nak telan sampai 3pinggan!

20minit menunggu,akhirnya makanan yg guwa oder sampai.hampa;cuma 2pinggan sahaja yg diserve kerana kedai tersebut kehabisan koewteow.mahu sahaja guwa order charbihun.nasib baiklah guwa masih prihatin.lalu,guwa oder sahaja bihun sup.

Agak lama selepas itu,bihun sup guwa tiba.laju guwa hirup kuah.aummm!.member guwa yg prihatin mula curious dgn guwa.
"member guwa;rasa apa weh?.sedap tak?
guwa;sat2,dok tgh cari ada rasa apa bihun sup neh.blom jumpa lagi rasa dia dok tang mana."
Hirup dan makan dan telan.namun,bihun sup tersebut gagal guwa jumpa di mana letaknya rasa itu.

Akhirnya,guwa jumpa!
ya,rasa kesal.

Dem!.lalu,guwa dan mereka pulang dengan rasa kesal yg membuak2.hairan juga guwa bagaimana mereka berjaya mendapat kelulusan untuk membuka sebuah kedai yg digelar kedai makan.kerna,guwa yg suka makan tidak berjaya menghabiskan sesuatu yg mereka gelarkan bihun sup itu.apa guwa salah oder barangkali.sepatotnya guwa oder bihun dan sup tambah garam,ajinomoto dan sambal.serta bahan perasa yg lain.oh!

Akhinya,guwa balik bilik,makan megi cap tomyam yg mempunyai semua perasa.PUAS!

_end

2 comments:

  1. demn!~ indah rupa dari rasa....bhahahha sabarlah ema:~ =)

    ReplyDelete
  2. rupa pon xindah,kompom2 laa rasa lagik hampeh.gambaq di atas hanya hiasan okok.

    ReplyDelete